• Skip to content  (Accesskey: 1)
  • Skip to navigation  (Accesskey: 2)
  • Skip to search  (Accesskey: 7)
Close page navigation
DE
Open page navigation
  • TU Wien
    • Overview
    • News
    • fuTUre fit
    • About TU Wien
    • Organisation
    • A university for all
    • Working at TUW
    • TUW Community
    • Campus
    • Contact
  • Studies
    • Overview
    • Studies
    • Prospective Students
    • New Students
    • Students
    • Studying Internationally
    • Teaching Staff , opens an external URL in a new window
    • Pupils
    • Best Teaching Awards 2025
  • Research
    • Overview
    • Profile
    • News
    • Events
    • Facilities
    • Successes
    • Networks
    • TUW Doctoral Center
    • RTI support
    • Funding opportunities
    • Databases
  • Partnerships
    • Overview
    • Inventions, Patents, Commercialization
    • Giving and Support
    • Start-ups
    • Technology Offers
    • Industry Relations
    • Center for Technology and Society , opens an external URL in a new window
    • TU Austria , opens an external URL in a new window
    • EULIST
  • Services
    • Overview
    • Library
    • Campus IT-Services
    • Campus services
    • Eventmanagement
    • Media
    • Reporting system
    • Newsletter
  • Internal
    • Overview
    • Portal (TISS, SAP, TYPO3,...) , opens an external URL in a new window
  1. Studies /
  2. Teaching at TU Wien /
  3. Strategic Education Development Center /
  4. Didactics in Higher Education /
  5. Event Calendar /
  6. Past Events /
  7. Detail View 2024 /

Return to Past Events 2024

29. March 2023, 09:00 until 13:00

[DE] ABGESAGT: Professor_innenforum Frühling zum Thema „Online Prüfen“

Lecture

.

Termin:              29.03.2023 - Bitte beachten Sie, dass diese Veranstaltung ABGESAGT wurde
Zeit/Dauer:        09:00 - 13:00 Uhr; 4 Stunden
Ort:                    Sitzungszimmer Rektorat (Raumcode AA0106), Karlsplatz 13, 1040 Wien

Gruppengröße: mind. 20 - max. 60 Teilnehmer_innen

Zielgruppe:       Professor_innen der TU Wien, die sich für das Thema Online-Prüfungen
                           interessieren und sich darüber mit Kolleg_innen austauschen möchten.

Moderation:      Prof. (FH) DI Dr. Martin Staudinger, opens an external URL in a new window
                           (Akademischer Leiter und Leiter des Bachelorstudiengangs
                           Wirtschaftsinformatik an der Ferdinand Porsche FernFH)

Inhalt:  

  • Begrüßung und Eröffnung
       Ao. Univ. Prof. Dipl.-Ing. Dr. Kurt Matyas, Vizerektor für Studium und Lehre
       Dipl.-Ing. Dr.in Shabnam Tauböck, Zentrum für strategische Lehrentwicklung
       Mag.a Martina Schönerklee, Fachbereich focus:lehre Hochschuldidaktik
     
  • Impulsvortrag mit anschließender Diskussion: Online-Prüfung - Nützliche Ressource oder lästige rechtlich-technische Herausforderung?
       Prof (FH) DI Dr. Martin Staudinger, Akademischer Leiter der Ferdinand Porsche FernFH und
       Leiter des Bachelorstudiengangs Wirtschaftsinformatik an der Ferdinand Porsche FernFH
     
  • Impulsvorträge zum Thema Online Prüfen an der TU Wien mit anschließender Diskussion
    -  Digitales Assessment auf allen Ebenen: Kenntnisse UND Kompetenzen
       Univ. Lektor Dr. Gottfried Csanyi, Fachbereich Digital Teaching and Learning
    -  Praktische Prüfungstools in TUWEL und Umgang mit herausfordernden Prüfungsfragen
       Dipl.-Ing. Mag. Dr. Gergely Rakoczi, Bakk.techn./ Mag.a Maria Dorfer-Frick, B.A. M.A; Fachbereich Digital Teaching and Learning
    -  Prüfungsräume an der TU Wien
       Anna Lena Füßl, Fachbereich Zentrales Lehr- und Lernraummanagement
     
  • Einladung zum gemeinsamen Ausklang am Buffet

Methoden: 

  • Vortrag
  • kollegialer Austausch

Kurzbeschreibung der Programmpunkte:

  • Impulsvortrag Online-Prüfung - Nützliche Ressource oder lästige rechtlich-technische Herausforderung?
    Vortragender: Prof. (FH) DI Dr. Martin Staudinger, Akademischer Leiter der Ferdinand Porsche FernFH und Leiter des Bachelorstudiengangs Wirtschaftsinformatik an der Ferdinand Porsche FernFH

    Fast niemand mag Prüfungen. Studierende fühlen sich gestresst, Lehrenden machen sie viel Arbeit. Im hochschuldidaktischen Konzept des „Constructive Alignment“ würden sie eine wesentliche Rolle spielen, eingesetzt werden sie aber vor allem als defizit-orientierte Leistungsnachweise, meist mit unmittelbaren studienrechtlichen Folgen.
    Während disruptiver Ereignisse wie Corona oder beim plötzlichen Aufkommen von im wahrsten Sinn des Wortes aufregenden Systemen wie ChatGPT gelangen die Prüfungen selbst auf den Prüfstand. Während man in vielen anderen Bereichen dem Digitalen geradezu transformative Kräfte zutraut, gibt man sich an vielen Hochschulen im deutschsprachigen Raum bei digitalen, onlinebasierten Prüfungen noch zurückhaltend. Vielleicht liegt es ja auch daran, dass Online-Prüfungen nach wie vor ein nahezu unbekanntes Wesen sind.
    Im Einführungsvortrag des Forums wollen wir uns diesem unbekannten Wesen und den Chancen, die es bietet, annähern.
  • Impulsvorträge zum Thema "Online Prüfen" an der TU Wien mit anschließender Diskussion

-  Digitales Assessment auf allen Ebenen: Kenntnisse UND Kompetenzen
   Vortragender: Univ. Lektor Dr. Gottfried Csanyi, Fachbereich Digital Teaching and Learning

Sechs kognitive Grundprozesse, bezogen auf vier inhaltliche Dimensionen, machen in ihrer Vernetzung die Lernergebnisse von akademischen Studien aus. Für jedes der 24 Felder dieser Matrix existieren geeignete Assessment- bzw. Prüfungsformate. Nur jene vier Felder, die sich auf den Prozess des Erinnerns beziehen, sind prädestiniert für automatisiert auswertbare online Tests. Die restlichen 20 legen andere Formate nahe oder erfordern solche sogar. Anhand von einigen konkreten Beispielen werden wir diskutieren, wie etwa die Prozesse Verstehen, Analysieren oder Evaluieren einem möglichst validen Assessment unterzogen werden können, ohne dabei auf die Abwicklung via TUWEL verzichten zu müssen.


-  Praktische Prüfungstools in TUWEL und Umgang mit herausfordernden Prüfungsfragen
   Vortragende: Dipl.-Ing. Mag. Dr. Gergely Rakoczi, Bakk.techn./ Mag.a Maria Dorfer-Frick, B.A. M.A; Fachbereich Digital Teaching and Learning

Im Rahmen dieses Kurzvortrags wollen wir einen Rückblick wagen, welche Lessons Learned wir aus den letzten drei Jahren mitgenommen haben und uns noch in Zukunft helfen werden. Neben praktischen Beispielen in TUWEL wie verschiedene Prüfungsszenarien umgesetzt werden können, wollen wir Ihnen auch Features zeigen, die Sie vielleicht noch nicht kannten. Wenn Prüfungen weit mehr als nur reines Faktenwissen umfassen sollen, ist auch die Umsetzung im Bereich des digitalen Lernens neu zu denken: Gemeinsam wollen wir uns mit Ihnen praxisnahe Beispiele für die Umsetzung von Prüfungsfragen in TUWEL ansehen.
Haben Sie eine herausfordernde Frage für uns? Falls Sie mit der Umsetzung einer Prüfungsfrage in TUWEL kämpfen, schicken Sie sie uns diese bis zum 20.03.2023 an digitalteaching@tuwien.ac.at und wir sehen uns diese gemeinsam an.


-  Prüfungsräume an der TU Wien
   Vortragende: Anna Lena Füßl, Fachbereich Zentrales Lehr- und Lernraummanagement

Aufgrund der fortschreitenden Digitalisierung in der Lehre muss auch das Konzept des klassischen Seminarraums und Hörsaal überdacht werden. Was braucht ein Prüfungsraum der Zukunft speziell im Hinblick auf die unterschiedlichen Bedürfnisse der diversen Studienrichtungen an der TU Wien?
Aufgrund der UG-Novelle 2021 ist es nicht mehr zwingend notwendig Prüfungstermine am Beginn, Mitte und Ende des Semesters anzubieten und daher entsteht hier eine neue Flexibilität in der Auslastung solcher Räume. Impulsvortrag, wie ein solcher Prüfungsraum gestaltet werden könnte mit möglichen Einsatzszenarien. Anschließend gibt es eine Diskussion anhand von Leitfragen um Feedback der Teilnehmer_innen einzuholen. 

Calendar entry

Event details

Event location
Sitzungszimmer Rektorat (Raumcode AA0106)
1040 Wien
Karlsplatz 13
Organiser
focus:lehre Team
hochschuldidaktik@tuwien.ac.at
Public
No
Entrance fee
No
Registration required
Yes

Registrierung online via TISS unter https://tiss.tuwien.ac.at/tu_events/tu_event/10386, opens an external URL in a new window

Skip to footer

TU Wien

  • News
  • fuTUre fit
  • About TU Wien
  • Organisation
  • Corona
  • A university for all
  • Working at TUW
  • TUW Community
  • Campus
  • Contact

Studies

  • News
  • Studies
  • Admission
  • Studying at TU Wien
  • Student Support
  • Teaching at TU Wien
  • International
  • Pupils
  • Continuing Education
  • ÖH Elections 2025
  • Best Teaching Awards 2025

Research

  • Profile
  • News
  • Events
  • Facilities
  • Science Days
  • Successes
  • Networks
  • TUW Doctoral Center
  • RTI support
  • Funding opportunities
  • Databases

Partnerships

  • Inventions, Patents, Commercialization
  • Giving and Support
  • Start-ups
  • Technology Offers
  • Industry Relations
  • Center for Technology and Society, opens an external URL in a new window
  • TU Austria, opens an external URL in a new window
  • EULIST

Services

  • Library
  • Campus IT-Services
  • Campus services
  • Eventmanagement
  • Media
  • Reporting system
  • Newsletter

Internal

  • Portal (TISS, SAP, TYPO3,...), opens an external URL in a new window

© TU Wien  # 97660

  • Legal notice
  • Accessibility Declaration
  • Data Protection Declaration (PDF)
  • Cookie settings
  • Top menu level Studies
  • Back to: Past Events
  • Detail View 2024
  • Facebook
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
  • Bluesky

About Cookies and other techniques

Our website uses cookies and integrates content from third-party providers to ensure you get the best experience on our website, for analytical purposes, to provide social media features, and for targeted advertising. This it is necessary in order to pass information on to respective service providers. If you would like additional information about cookies and content from third-party providers on this website, please see our Data protection declaration.

Mandatory

These cookies are required to help our website run smoothly.

Name Purpose Lifetime Type Provider
CookieConsent Saves your settings for the use of cookies on this website. 1 year HTML Homepage TU Wien
SimpleSAML This is needed to distinguish between the sessions of the logged-in users. session HTTP Login TU Wien
SimpleSAMLAuthToken This is needed to distinguish between the sessions of the logged-in users. session HTTP Login TU Wien
fe_typo_user Is needed so that in case of a Typo3 frontend login the session ID is recognized to grant access to protected areas. session HTTP Homepage TU Wien
staticfilecache Is needed to optimize the delivery time of the website. session HTTP Homepage TU Wien
JESSIONSID Is needed so that in case of a LectureTube the session ID is recognized to grant access to protected areas. session HTTP LectureTube TU Wien
_shibsession_lecturetube This is needed to distinguish between the sessions of the logged-in users. session HTTP LectureTube TU Wien
Web statistics

These cookies help us to continuously improve our services and adapt our website to your needs. We statistically evaluate the pseudonymized data collected from our website.

Name Purpose Lifetime Type Provider
_pk_id Used to store a few details about the user such as the unique visitor ID. 13 months HTML Matomo TU Wien
_pk_ref Is used to store the information of the users home website. 6 months HTML Matomo TU Wien
_pk_ses Is needed to store temporary data of the visit. 30 minutes HTML Matomo TU Wien
Marketing

With the help of these cookies and third-party content we strive to improve our offer for our users. By means of anonymized data of website users we can optimize the user flow. This enables us to improve ads and website content.

Name Purpose Lifetime Type Provider
facebook Is used to Enable ad delivery or retargeting 90 days HTTP Meta
__fb_chat_plugin Is needed to store and track interactions (marketing/tracking). persistent HTTP Meta
_js_datr Is needed to save user settings. 2 years HTTP Meta
_fbc Is needed to save the last visit (marketing/tracking). 2 years HTTP Meta
fbm Is needed to store account data (marketing/tracking). 1 year HTTP Meta
xs Is needed to store a unique session ID (marketing/tracking). 1 year HTTP Meta
wd Is needed to log the screen resolution. 1 week HTTP Meta
fr Is needed to serve ads and measure and improve their relevance. 3 months HTTP Meta
act Is needed to store logged in users (marketing/tracking). 90 days HTTP Meta
_fbp Is needed to store and track visits to various websites (marketing/tracking). 3 months HTTP Meta
datr Is needed to identify the browser for security and website integrity purposes, including account recovery and identification of potentially compromised accounts. 2 years HTTP Meta
dpr Is used for analysis purposes. Technical parameters are logged (e.g. aspect ratio and dimensions of the screen) so that Facebook apps can be displayed correctly. 1 week HTTP Meta
sb Is needed to store browser details and security information of the Facebook account. 2 years HTTP Meta
dbln Is needed to store browser details and security information of the Facebook account. 2 years HTTP Meta
spin Is needed for promotional purposes and social campaign reporting. session HTTP Meta
presence Contains the "chat" status of logged in users. 1 month HTTP Meta
cppo Is needed for statistical purposes. 90 days HTTP Meta
locale Is needed to save the language settings. session HTTP Meta
pl Required for Facebook Pixel. 2 years HTTP Meta
lu Required for Facebook Pixel. 2 years HTTP Meta
c_user Required for Facebook Pixel. 3 months HTTP Meta
bcookie Is needed to store browser data (marketing/tracking). 2 years HTTP LinkedIn
li_oatml Is needed to identify LinkedIn members outside of LinkedIn for advertising and analytics purposes. 1 month HTTP LinkedIn
BizographicsOptOut Is needed to save privacy settings. 10 years HTTP LinkedIn
li_sugr Is needed to store browser data (marketing/tracking). 3 months HTTP LinkedIn
UserMatchHistory Is needed to provide advertising or retargeting (marketing/tracking). 30 days HTTP LinkedIn
linkedin_oauth_ Is needed to provide cross-page functionality. session HTTP LinkedIn
lidc Is needed to store performed actions on the website (marketing/tracking). 1 day HTTP LinkedIn
bscookie Is needed to store performed actions on the website (marketing/tracking). 2 years HTTP LinkedIn
X-LI-IDC Is needed to provide cross-page functionality (marketing/tracking). session HTTP LinkedIn
AnalyticsSyncHistory Stores the time when the user was synchronized with the "lms_analytics" cookie. 30 days HTTP LinkedIn
lms_ads Is needed to identify LinkedIn members outside of LinkedIn. 30 days HTTP LinkedIn
lms_analytics Is needed to identify LinkedIn members for analytics purposes. 30 days HTTP LinkedIn
li_fat_id Required for indirect member identification used for conversion tracking, retargeting and analytics. 30 days HTTP LinkedIn
U Is needed to identify the browser. 3 months HTTP LinkedIn
_guid Is needed to identify a LinkedIn member for advertising via Google Ads. 90 days HTTP LinkedIn