Profil

Child and childhood studies, urban studies and sociology of space, qualitative methods of empirical research, participatory and visual approaches and techniques, citizen science (inter- and transdisciplinarity)

To Raphaela Kogler's website , opens an external URL in a new window

ResearchGate, opens an external URL in a new window | ORCID, opens an external URL in a new window

Raphaela Kogler studied sociology and educational sciences in Vienna until 2011 and worked before and during her studies both practice-related with urban children and research-related on childhood in university and non-university projects.

Since 2012, she has been teaching and conducting research in childhood and family studies at the Department of Sociology at University of Vienna, opens an external URL in a new window and in participatory urban research projects at the interface between spatial and childhood studies at the Sociology Research Unit of the Institute of Spatial Planning at the TU Wien.

In terms of methodology, she devotes herself primarily to qualitative, participatory and visual methods in her social science projects and allows citizens, children and so-called research subjects themselves to have their say.

Raphaela is currently researching children's spatial appropriation and spatial perception using visual and innovative methods in her dissertation "Kinderräume - Raumkindheit" (Children's Spaces - Spatial Childhood) and has been working for the Urban Heat Equality project, opens an external URL in a new window (again) at the Sociology Research Unit since 2023.

Teaching

List of courses held as lecturer, opens a file in a new window

Kogler, R.; Vogl, S.; Astleithner, F. (2023): Transitions, choices and patterns in time: Young people’s educational and occupational orientation, opens an external URL in a new window. Journal of Education and Work, online first. DOI, opens an external URL in a new window

Kogler, R.; Vogl, S.; Astleithner, F. (2023): Übergänge, Entscheidungen und Verlaufsmuster: Bildungs- und Berufsorientierungen Jugendlicher. In: Flecker, J.; Schels, B.; Wöhrer, V. (Hrsg.), Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. Wien: Vienna University Press, pp. 59-78. DOI, opens an external URL in a new window

Astleithner, F.; Vogl, S.; Schels, B.; Kogler, R. (2023): Hohe Ziele in einem herausfordernden Umfeld? Bildungsaspirationen von Migrant_innen und deren Umsetzung im Vergleich. In: Flecker, J.; Schels, B.; Wöhrer, V. (Hrsg.), Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. Wien: Vienna University Press, pp. 261-284. DOI, opens an external URL in a new window

Kogler, R.; Vogl, S.; Astleithner, F. (2022): Plans, hopes, dreams and evolving ageny. Case histories of young people navigating transitions, opens an external URL in a new window. Journal of Youth Studies, online first. DOI, opens an external URL in a new window

Kogler, R.; Lindinger, K. (2022): Kinder und ihre Städte. Lebensräume zwischen gebauter und sozialer Welt., opens an external URL in a new window In: Deutsches Kinderhilfswerk (Hrsg.): Kinderrechte in Deutschland. Interdisziplinäre Perspektiven auf Errungenschaften und Herausforderungen kinderrechtlicher Arbeit in Deutschland. 50 Jahre Deutsches Kinderhilfswerk. München: koepad, pp. 139-150.

Kogler, R. (2022): Kindheiten im Wandel, opens an external URL in a new window. In: Gewoba (Hrsg.): Ungewöhnlich wohnen – Kinder in der Stadt. Bremen: Beisner, pp. 8-13.

Dangschat, J. S.; Kogler, R. (2022): Qualitative Raum- und Quartiersbeobachtung, opens an external URL in a new window. In: Baur, N.; Blasius, J. (Hrsg.): Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung. 3. Auflage; Wiesbaden: VS Springer, pp. 1643-1651. DOI, opens an external URL in a new window

Kogler, R. (2022): Raumbilder interpretieren. Visuelle Segmentanalyse von Kinderzeichnungen, opens an external URL in a new window. In: Kekeritz, M.; Kubandt, M. (Hrsg.): Kinderzeichnungen in der qualitativen Forschung. Herangehensweisen, Potenziale, Grenzen. Wiesbaden: VS Springer, pp. 239-263. DOI, opens an external URL in a new window

Valls, O.; Astleithner, F.; Schels, B.; Vogl, S. und R. Kogler (2022): Educational and occupational aspirations. A longitudinal study of Vienna Youth. In: Social Inclusion, Vol. 10 (2), pp. 226-239. DOI, opens an external URL in a new window

Kogler, R. (2021): (Un-)Sichtbarkeit von Kind(heit) in der Stadtforschung. Sozialräumliche Kindheitsforschung und urbane Raumaneignung. In: Kogler, R.; Hamedinger, A. (Hrsg.): Interdisziplinäre Stadtforschung. Themen und Perspektiven. Reihe Urban Studies; Bielefeld: transcript, pp. 117-139. DOI, opens an external URL in a new window

Kogler, R.; Hamedinger, A. (2021): Interdisziplinäre Stadtforschung. Einleitung und Verortungen. In: Kogler, R.; Hamedinger, A. (Hrsg.): Interdisziplinäre Stadtforschung. Themen und Perspektiven. Reihe Urban Studies; Bielefeld: transcript, pp. 9-28. DOI, opens an external URL in a new window

Kogler, R.; Hamedinger, A. (Hrsg.) (2021): Interdisziplinäre Stadtforschung. Themen und Perspektiven. Reihe Urban Studies; Bielefeld: transcript. DOI, opens an external URL in a new window

Kogler, R.; Zartler, U.; Zuccato-Doutlik, M. (2021): Participatory Childhood Research with Concept Cartoons, opens an external URL in a new window. In: Forum Qualitative Social Research, Vol.22 (2). DOI, opens an external URL in a new window

Kogler R.; Wintzer, J. (2021): Räume – Bilder – Raumbilder, opens an external URL in a new window. In: Kogler R.; Wintzer, J. (Hrsg.): Raum und Bild – Strategien visueller raumbezogener Forschung. Berlin: Springer Spektrum, pp. XV-XXIV.

Kogler R.; Wintzer, J. (Hrsg.) (2021): Raum und Bild. Strategien visueller raumbezogener Forschung. Berlin: Springer Spektrum.

Zartler, U.; Kogler, R. (2021): Familien und Medien. Mediatisierung des Familienalltags., opens an external URL in a new window In: Bundeskanzleramt (Hrsg.): 6. Österreichscher Familienbericht 2009-2019. Neue Perspektiven – Familien als Fundament für ein lebenswertes Österreich. Wien, pp. 493-530. (22.04.2021).

Zartler, U.; Kogler, R.; Zuccato-Doutlik, M. (2020): Kindliche Konzepte über Scheidung und Trennung. In: Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation. 40. Jhg., Heft 1/2020, pp. 81-98. DOI, opens an external URL in a new window

Kogler, R. (2019): Kinder, Kinder, wie die Zeit vergeht. Retrospektive Erinnerungen am Spielplatz. In: Haindorfer, R.; Schlechter, M. und Seewann L. (Hrsg.): Soziologische Momente im Alltag. Von der Sauna bis zur Kirchenbank. Wien: new academic press, pp. 107-113.

Dangschat, J. S.; Kogler, R. (2019): Qualitative räumliche Daten. In: Baur, N.; Blasius, J. (Hrsg.): Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung. 2. Auflage; Wiesbaden: VS Springer, pp. 1337-1344.

Kogler, R. (2019): Räume für Kinder – Räume der Kinder. Typologien urbaner Kinderräume. In: Forum Wohnen und Stadtentwicklung. Zeitschrift des VHW; Heft 1/2019: Child in the City, Berlin, pp. 11-14.

Kogler, R. (2018a): Bilder und Narrationen zu Räumen. Die Zeichnung als visueller Zugang zur Erforschung sozialräumlicher Wirklichkeiten. In: Wintzer, J. (Hrsg.): Sozialraum erforschen. Qualitative Methoden in der Geographie. Berlin: Springer Spektrum, pp. 261-277.

Kogler, R. (2018b): Kinderräume erkunden. Partizipative Stadtforschung und -planung mit Kindern. In: Informationen zur Raumentwicklung: Stadt(t)räume von Kindern. Kinderorientierte Stadtentwicklung. Bundesinstitut für Bau-, Stadt- und Raumforschung; Heft 2/2018, pp. 40-51.

Kogler, R. (2018c): Theorien der Raumaneignung. Wie sich Kinder Räume aneignen. In: Binder, C. et al. (Hrsg.): Bildungslandschaften in Bewegung. Wien: Verlag Sonderzahl, pp. 117-119.

Kogler, R. (2017): Kinder als ExpertInnen ihrer Lebensräume. Forschungen mit Kindern in der Stadt- und Raumplanung., opens an external URL in a new window In: Lessenich, S. (Hrsg.). Geschlossene Gesellschaften. Verhandlungen des 38. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie 2016 in Bamberg. (02.10.2017)

Kogler, R. (2015): Zonen, Inseln, Lebenswelten, Sozialräume. Konzepte zur Raumaneignung im Alltag von Kindern. In: Scheiner, J.; Holz-Rau, C. (Hrsg.): Räumliche Mobilität und Lebenslauf. Studien zu Mobilitätsbiografien und Mobilitätssozialisation. Wiesbaden: Springer VS Verlag. pp. 43-56.