Compliance-Titelbild, Compliance Officers mit juristische Icons

Compliance at TU Wien

On June 1, 2021, TU Wien set up the Service Unit Compliance, appointing Elke Sagmeister as Compliance Officer Non-Scientific Area (CO) and Verena Dolovai as CO Research. In doing so, TU Wien, as a legal entity under public law shows a strong commitment to regulatory compliance and transparency of processes.

Overview

Compliance refers to all measures in an organisation intended to ensure the lawful conduct of persons associated with the organisation.

Compliance applies to all employees of an organisation, including management.

Compliance officers support an organisation’s compliance with legislative and regulatory frameworks regarding processes and procedures. The decision regarding which tasks and responsibilities should be specifically assigned to compliance officers is taken by the respective organisation in each individual case.

Compliance officers analyse and identify potential risks, develop proposals for managing and avoiding compliance risks, and optimise existing processes and procedures.

In particular, an effective compliance organisation can reduce risks of civil and criminal law.

[Translate to English:] Grafik zum Thema Compliance Nutzen. Genauere Informationen dazu finden Sie direkt danach im Text. Der Nutzen von Compliance ist Vermeidung Schadenersatz, Straf-, Buß- und Zwangsgelder, Imageschaden, mögliche Haftungsminimierung. Schaffung von Glaubwürdigkeit Reputationsgewinn. Schaffung höherer Qualität von Prozessen und Transparenz sowie Schaffung von Synergien

The most important compliance measures include the creation of an internal set of rules and guidelines employees can refer to.

[Translate to English:] Grafik zum Thema Compliance Maßnahmen. Genauere Informationen dazu finden Sie direkt danach im Text. Zu den Compliance Maßnahmen zählen Risiken analysieren, Richtlinien und Handbuch Compliance erstellen, Berichte an Rektorat und Ressorts, Beratung und Information von Mitarbeiter_innen, Prozesse aufsetzen und vereinheitlichen sowie Errichtung von Kommunikationskanälen beispielsweise Schulungen.